UWAGA

Możesz narysować komiks

w  programie graficznym.

Zapisz w swoim komputerze i wyślij zapisany plik.

Podaj imię i nr w dzienniku
Załącz swój komiks
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
  •  WIADOMOŚĆ OD NAUCZYCIELA:

 

Dziś lekcja w szkole komiksu. Pora  stworzyć coś według własnego pomysłu...

                                             Miłej pracy!

Humor w utworze literackim (w komiksie) może przejawiać

się w żartobliwym charakterze sytuacji, śmieszności postaci

lub słów, które wypowiadają bohaterowie.

W razie potrzeby

zajrzyj do słownika.

POMOC

w wykonaniu

zadania

kadr 5

kadr 4

kadr 3

kadr 2

kadr 1

Pierwszy lot balonem

Jak działa samolot?

Pierwszy lot samolotem

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

PLANSZA

 

PLANSZA

Bohaterowie

"Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

ZOBACZ TAKŻE

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

audiobook

"Kajko i Kokosz.

Szkoła latania"

"Kajko i Kokosz

na wczasach"

Christa - ciekawy filmik

KONIECZNIE  ZOBACZ

DLA SPOSTRZEGAWCZYCH

"Kajtek i Koko w kosmosie"

Co Ci przypomina czołówka tego animowanego filmu?

Wywiad - rozmowa między dwiema osobami lub osobą prowadzącą i grupą osób, podczas

której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania określonych informacji.

trwała

ondulacja

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 43

Temat: Humor w "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

04.06.2020

Dziś zastanowimy się, czy komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" może nas śmieszyć.

Które momenty są śmieszne i dlaczego...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zastanów się, czym jest humor i jaki można mieć humor.

    Wyjaśnij  w zeszycie  związki frazeologiczne:

                    wisielczy humor - ......

                    czarny humor - ......

                    szampański humor - ......

          

3. Według słownika humor to umiejętność życzliwego dostrzegania śmiesznych stron w sytuacjach,

    zdarzeniach albo ludziach. Co może nas śmieszyć w lekturze? Zobacz kadry (pojedyncze obrazki) komiksu

    i odpowiedz, czy śmieszny jest język postaci (słowa), ich zachowanie, czy sytuacje, które są udziałem bohaterów.

 

 

 

 

 

 

4. Przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją.

 

  kadr               wydarzenie         element humorystyczny
1    
2    
3    
4    
5    

 

5. Zapisz pod tabelą w zeszycie:

 

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 42

Temat: Nauka w szkole latania.

03.06.2020

Pora rozpocząć wraz  z Mirmiłem naukę latania... Zobaczymy, jak poszło kasztelanowi

zgłębienie tej niełatwej sztuki. Sami też wymyślicie latający pojazd i paliwo, którego

będzie potrzebował...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, dlaczego kasztelan zapragnął nauczyć się latać. Kto go do tego

    skłonił i dlaczego. Przepisz do zeszytu uzupełniony tekst:

Krwawy Hegemon nie mógł ...................., gdy przebywali w nim ............................, dlatego

wymyślił podstęp, jak się ich pozbyć. Przebrał się za ................................., wszedł na dwór

Mirmiła i opowiedział, że miał dla niego ....................., ale go utracił. Kasztelan wyobraził sobie

jak ................. i zapragnął ...................... .

3. Narysuj w zeszycie trzy rysunki (mogą być schematyczne) dotyczące kolejnych etapów

    nauki latania, zaczynając od spotkania z ciotką Jagą.

4. Pamiętasz, jakie przedmioty służyły do latania bohaterom komiksu? Czego potrzebowali

    oprócz latającego przedmiotu? Wymyśl własny środek powietrznego transportu.

    Opisz go w zeszycie według poniższych punktów (możesz wydrukować kartę pracy

    i uzupełnioną wkleić pod dzisiejszą lekcją) - karta pracy.                             

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 41

Temat: Tworzymy  plan wydarzeń przedstawionych w "Szkole latania".

02.06.2020

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie, jak sporządzać plan wydarzeń oraz

jaka jest różnica między zdaniem a równoważnikiem zdania. Opiszemy też krótko

bohaterów komiksu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Pamiętasz, czym różni się zdanie od równoważnika zdania? Jak rozpoznać,

    z jakim typem wypowiedzi masz do czynienia?

    Sprawdź się - wykonaj ćwiczenie online.

3. Przed Tobą rozsypane wydarzenia z dwóch planów: punkty jednego z nich

    miały postać zdań, a drugi był zbudowany z równoważników zdań.

    Pogrupuj wydarzenia. Zmień zdania na równoważniki zdań.

4. Ułóż wydarzenia w odpowiedniej kolejności - zapisz w zeszycie  plan wydarzeń.

5. Teraz zajmij się głównymi bohaterami komiksu - wykonaj ćwiczenie i zapisz w zeszycie krótkie notatki o każdym z nich

     - przejdź do ćwiczenia.    

6. W komiksie poznajemy też  zbójcerzy. Kim są? Jak myślisz, skąd pochodzi nazwa zbójcerze?  

     ............................ + ............................. = zbójcerze

  

                               

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 40

Temat: Jakie wydarzenia zostały przedstawione w komiksie "Szkoła latania"?

29.05.2020

Dziś czas na poznanie przebiegu wydarzeń w komiksie, wiecie już, jak go czytać, co

zostało umieszczone w dymkach o różnych kształtach, więc pora na poznanie wydarzeń...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Na początek przypomnienie odmiany przez przypadki - przypomnij sobie kolejne

    przypadki i odmień przez nie w liczbie pojedynczej i mnogiej tytuł komiksu, czyli

    szkoła lataniamożesz sprawdzić, czy zrobiłeś to poprawnie.

 

    PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA

3. Zanim zaczniesz czytać komiks, przygotuj kartkę i długopis. W czasie czytania notuj

    w punktach najważniejsze wydarzenia.

4. W dowolnej formie sporządź informację o przedmiotach służących do latania, które

    pojawiły się w komiksie (może to być tekst, schemat, rysunek).

5. Jeśli natrafisz w komiksie na wyrazy naśladujące dźwięki - zapisz kilka na kartce.

6. Możesz również zanotować kilka sytuacji, które uważasz za zabawne.

   

    ZACZNIJ CZYTAĆ - otwórz komiks  --> Oczywiście nie musisz przeczytać całego komiksu dzisiaj.

                                                                       Proszę, by zrobić to do wtorku                                                                

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 39

Temat: Komiks, czyli historia w obrazkach, ale w jakich?

             Janusz Chriska "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

28.05.2020

Poznaliście znanego polskiego autora komiksów - Janusza Christę. Na dzisiejszej lekcji

spotkanie z jego komiksem. Sprawdzimy, jak zbudowany jest komiks, z jakich elementów

się składa, jakie kształty mogą mieć dymki (ramki), w których autor umieszcza teksty.

"Obejrzymy" pod tym kątem komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania".

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Zobacz, jak wyglądają kolejne paski

    opowieści. W jaki sposób autor wprowadza tekst? Ustal, do czego służą różne kształty

    dymków - otwórz komiks.

3. Przerysuj dymki do zeszytu jeden pod drugim, a z boku napisz, jaki typ wypowiedzi

    pojawia się w nich najczęściej - wykonaj ćwiczenie.

 

 

 

 

 

4. Przyjrzyj się głównym bohaterom - opisz krótko (1-2 zdania) wygląd Kajka i Kokosza.

5. Zabaw się w rysownika komiksów i narysuj jednego z bohaterów. Skorzystaj z pomocy - rysowanie Koksza i Kajka.

6. Przeczytaj informacje o komiksie "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" - podręcznik, s. 306,

    żeby poznać innych bohaterów oraz ciekawostkę dotyczącą komiksu Janusza Christy.

 

 

 

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 38

Temat: Początki Kajtka i Koka – wywiad z Januszem Christą.

27.05.2020

Dzisiaj poznacie autora serii obrazkowych opowieści "Kajko i Kokosz".

Dowiecie się też, jak i kiedy "narodzili" się bohaterowie tego komiksu...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Znasz  bohaterów kilku komiksowych serii, między innymi Kajka i Kokosza,

    których powołał do życia Janusz Christa. Warto poznać twórcę lubianych postaci

    - przejdź do informacji, musisz je ułożyć w logiczną (sensowną) całość.

3. Zapisz w zeszycie pod tematem lekcji notatkę:

    Janusz Christa to jeden z najsławniejszych polskich twórców komiksu. Stworzył

    postacie Kajtka i Koka oraz Kajka i Kokosza. Narysował 4700 komiksowych pasków.

4. Teraz dowiedz się, jak w głowie rysownika rodzą się pomysły stworzenia

    komiksowych postaci i opowieści. Przeczytaj fragmenty wywiadu z Januszem

    Christą - podręcznik, s. 314.Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:

  • Które postacie powstały jako pierwsze: Kajtek i Koko czy Kajko i Kokosz?
  • Kim byli Kajko i Kokosz dla Kajtka i Kokosza? (przodkami / potomkami)
  • W jakich miejscach przeżywali przygody Kajtek i Koko?
  • O co mieli pretensje miłośnicy komiksów do ich twórcy?

5. Teraz sprawdź, jak wygląda tekst wywiadu. Dzięki czemu odróżniasz wypowiedzi

    Janusza  Christy  od słów dziennikarki? Zapisz w zeszycie, czym jest wywiad.

 

 

 

 

6. Co (według Janusza Christy) powinieneś robić, żeby zostać autorem komiksów?  Zapisz w zeszycie trzy rady dla

    początkującego twórcy historii obrazkowych. Użyj w nich wybranych słów spośród poniższych:

    starannie, cierpliwie, dokładnie, wielokrotnie, systematycznie, zabawnie, humorystycznie, bardzo dużo, wytrwale.

 

 Pytanie do

nauczyciela

KOMIKSY ONLINE

"Przygody Jonki,

Jonka i Kleksa"

seria

"Tytus, Romek i A'Tomek"

seria

"Kajko i Kokosz"

 

Bardzo lubię pomarańcze,

cytryny, limonki, grejpfruty...

DOWIEDZ SIĘ   

WIĘCEJ   

DLA DOCIEKLIWYCH

kadr - jeden rysunek (ramka) w komiksie

pasek komiksowy - kilka kadrów ułożonych w jednym rzędzie, seria obrazków

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 44

Temat: Stworzyć komiks! Ale jak?

05.06.2020

Dzisiejsze zajęcia będą lekcją w szkole komiksu. Pamiętacie, czego uczyli się

Kajko i Kokosz w szkole latania? A jak myślicie, czego Wy nauczycie się w szkole

komiksu?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, z czego składa się komiks i jak wyglądają chmurki, w których

    pojawia się teskt na kadrach komiksu.. Zapisz w zeszycie:

 

 

 

 

 

3. Zastanów się, jaką historię w obrazkach chciałbyś

    stworzyć - wymyśl jej bohatera, wyobraź sobie, jak

    wygląda w różnych pozach i sytuacjach.

4. Co się mogło przydarzyć Twojemu bohaterowi?

    Zastanów się, jak to pokazać na trzech lub czterech

    obrazkach komiksowych (kadrach).

5. Zobacz film "Jak narysować komiks?"

6. Przygotuj kartkę A4, kredki lub mazaki i zamień

    swój pomysł w komiks. Jeśli trudno Ci było wymyślić

    swoją historię, możesz  narysować ją razem

    z Jadźką z filmu - karta pracy.

7. Proszę, abyś wykonał zadanie do wtorku - 09.06.20,

    zrobił zdjęcie swojego komiksu i przesłał do

    nauczyciela.

Znajdź tytuł i autora utworu, z którego pochodzi ten fragment:

Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty...

POĆWICZ WIĘCEJ

sprawdź swoją wiedzę

ćwiczenie online

Zawsze postawię przecinek:

  • przed wyrazami ale, lecz, czyli, bo, więc, ponieważ, który, że, dlatego, gdy, jeśli, jeżeli.

  • między wyliczeniami, czyli wyrazami odpowiadającymi na to samo pytanie, np.

      (co?) Piłki, (co?) skakanki, (co?) paletki, (co?) rakietki do tenisa leżą przygotowane dla dzieci.

      Jej włosy były (jakie?) wspaniałe, (jakie?) długie, (jakie?) kręcone, (jakie?) lśniące.

wykonaj ćwiczenia

1, 2 i 3

online

POĆWICZ WIĘCEJ

Wskazanie podmiotu i orzeczenia będzie proste, jeśli postawisz odpowiednie

pytania i poszukasz na nie odpowiedzi w zdaniu. Zapamiętaj, że:

ORZECZENIE zadaje pytania CO ROBI? CO SIĘ DZIEJE?

PODMIOT zadaje pytanie KTO? CO?

 

Zadanie:  Cała nasza rodzina wybrała się na niedzielny spacer po łące.

Pytanie o podmiot: Kto się wybrał na spacer? --->  rodzina (podmiot)

Pytanie o orzeczenie: Co zrobiła rodzina? ---> wybrała się (orzeczenie)

Wolisz zdanie

czy równoważnik?

Zdanie:

Tu panuje porządek!

Równoważnik zdania:

Ale bałagan!

ZADANIE DLA KAŻDEGO

pogrupuj części zdania

ZADANIE DLA CHĘTNYCH

ZADANIE ZA MILION

ZADANIE DLA ODWAŻNYCH

zagraj

rozpoznaj części zdania

wykonaj ćwiczenie 8

PRZYKŁAD:   

Wysoka (kto?) Magda (co zrobiła?) wygrała zawody.

Magda - wykonawca czynności, rzeczownik w mianowniku - podmiot

wygrała - czynność, czasownik w 3 os., lp. czasu przeszłego - orzeczenie

Posegreguj wypowiedzi

Zobacz i utrwal wiedzę

Ułóż dwa podpisy do zdjęcia:

  • zdanie - ......
  • równoważnik zdania - ........

 

Zdanie zawiera orzeczenie, którym najczęściej jest czasownik odmieniony przez osobę, np. Wspaniałe motyle (co robią?) fruwają nad łąką.

Orzeczenie to główna część zdania. Jeśli jakaś wypowiedź nie zawiera orzeczenia, nazwiemy ją równoważnikiem zdania.

Najpiękniejsze motyle

Zadziwiające motyle

Gimnastyka języka,

czyli odmiana...

Jak nazywa się

nauka o motylach?

Motyl na prezent?

bardzo ważny / istotny / niezbędny dla życia człowieka; cudowny / wspaniały / uroczy / zachwycający różnorodnością; mnogość stworzeń; ilość kolorów i kształtów; możliwość odradzania się na wiosnę; dbałość o świat przyrody; stworzenia nie czuły się zagrożone; nie były skazane na wyginięcie / cierpienie / zabijanie dla zachcianki i korzyści człowieka

Ale

gafa!

Ups...

Czasami zdarza się

nam popełnić  gafę.

Czyli właściwie co?

Drzewo wartości

A może stworzysz dzieło malarskie

o tym, co jest dla Ciebie ważne?

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 37

Temat: Krótka historia komiksu.

26.05.2020

Zaczynamy rozmowy o opowieściach obrazkowych. Dziś poznacie krótką historię

komiksu i pochodzenie nazwy komiks oraz znanych bohaterów komiksowych

opowieści.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj informacje, skąd pochodzi nazwa komiks oraz notatki dotyczące

    komiksu - podręcznik, s. 312 i 313.

3. Zastanów się, które wiadomości powinny się znaleźć w notatce dotyczącej historii

    komiksu. Zapisz je w zeszycie - opracuj w postaci mapy myśli (słoneczka)

    według poniższego schematu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Postaraj się zapamiętać bohaterów i twórców znanych komiksów

    - wykonaj ćwiczenie online.

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 36

Temat: Przecinek w zdaniu - jeszcze garść informacji.

22.05.2020

Pamiętacie, przed jakimi spójnikami stawiamy przecinek? Dziś dowiecie się, kiedy

należy go wstawić w zdaniu, nawet jeśli nie zawiera spójników. Znowu garść

informacji na temat poprawnego pisania - zasad interpunkcji.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie wierszyk dotyczący stawiania przecinka przed spójnikami -

    poznałeś(aś) go na lekcji 26, a znajduje się w podręczniku, s. 219.

3. Przeczytaj tekst w pierwszej ramce obok niebieskiej kropki, podręcznik, s. 284.

    Pomóż pani Kropce odpowiedzieć na pytanie pana Przecinka. Zapisz ołówkiem

    w zeszycie zasadę stawiania przecinka.

4. Teraz przeczytaj "Nową wiadomość" - podręcznik, s. 284. Czy Twoja zasada jest

    podobna to tych zamieszczonych w podręczniku? Jeśli tak - brawo! Jeśli nie,

    nie martw się, tylko postaraj się zapamiętać te informacje. Zapisz w zeszycie:

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Potrenuj stawianie przecinków przed spójnikami i w wyliczeniach - wykonaj ćwiczenie 8, s. 88

    i ćwiczenie 2, s. 89 w zeszycie ćwiczeń.

 Pytanie do

nauczyciela

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

LEKCJA 35

Temat: Na językowej scenie podmiot i orzeczenie - ćwiczenia.

21.05.2020

Wiecie już, czym się różni zdanie od równoważnika zdania i jakie części są najważniejsze

w zdaniu. Dziś trzeba utrwalić te wiadomości, bo będziemy się do nich często odwoływać.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie wiadomości o orzeczeniu i podmiocie - wykonaj ćwiczenie.

3. Poćwicz rozpoznawanie podmiotu - wykonaj ćwiczenie 8, s. 42 w zeszycie ćwiczeń.

5. Wstaw brakujące orzeczenia w zdaniach - ćwiczenie 4, s. 41 w zeszycie ćwiczeń.

6. Zapisz w zeszycie radę, jak rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

7. Poćwicz wskazywanie podmiotu i orzeczenia w zdaniach. Wykonaj ćwiczenie 10,

    s. 43 w zeszycie ćwiczeń. Najpierw zadaj odpowiednie pytania o podmiot i orzeczenie.

 

Logowanie do strony ucznia

 Pytanie do

nauczyciela

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

lekcja

LEKCJA 34

Temat: Jak odnaleźć podmiot i orzeczenie w zdaniu?

20.05.2020

Obejrzyjcie zdjęcia obok i przypomnijcie sobie informacje o zdaniu i równoważniku zdania.

Dzisiaj utrwalamy wiedzę o zdaniu. Poznacie też kolejną ważną jego część  - podmiot.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2.  Przypomnij sobie wiadomości o orzeczeniu - wiesz już, że to czasownik odmieniony

     przez osobę. Sprawdź, czy potrafisz wskazać orzeczenie w zdaniach - wykonaj ćwiczenie.

3. Zauważyłeś(aś), że orzeczenie nazywa czynność, którą ktoś wykonuje? Narysuj w zeszycie

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

4. Jeśli w zdaniu mowa o czynności, to zazwyczaj możemy też wskazać jej wykonawcę.

    Wyraz informujący o wykonawcy czynności nazywamy podmiotem. Narysuj w zeszycie:

 

 

 

 

   

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

5. Poszukaj podmiotu w zdaniu - wykonaj ćwiczenie online.

6. Wykonaj ćwiczenie 2, s. 40 i ćwiczenie 6, s. 42 w zeszycie ćwiczeń.

 

LEKCJA 33

Temat: Czym różni się zdanie od równoważnika zdania?

19.05.2020

Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwijać umiejętności związane ze zdaniem. Pamiętacie,

że najważniejszą częścią w zdaniu jest czasownik. Czasami on sam może być

całym zdaniem...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2.  Przypomnij sobie wiadomości o czasowniku: na jakie pytania odpowiada, jak się odmienia,

     jak go szukać w wypowiedzi - wykonaj ćwiczenie online.

3. W wypowiedziach często znajdziemy czasowniki odmienione przez osobę - pełnią one

    funkcję orzeczenia, które jest najważniejszą częścią zdania. Poszukaj orzeczeń w zdaniach

    - wykonaj ćwiczenie online.

4. Wszystkie wypowiedzi, które przekazują jakąś informację możemy podzielić na dwie części

    -   jedne są zdaniami, a inne nazwiemy równoważnikami zdań. A czym się różnią zdania

    od  równoważników zdań? Przepisz do zeszytu i zapamiętaj:

 

 

 

 

   

   

5. Sprawdź, czy potrafisz odróżnić zdanie od równoważnika zdania - wykonaj ćwiczenie online.

6. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 , s. 286 w podręczniku.

 

LEKCJA 32

Temat: Poetycka gonitwa za motylami.

15.05.2020

Dzisiaj zajmiemy się motylami. Kto i po co łapie te przepiękne i delikatne okazy?

Czy zabawa (nawet najlepsza) może odbywać się kosztem innych stworzeń?

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2.  Z czym kojarzą Ci się motyle? Narysuj w zeszycie dużego motyla  i  na jego skrzydłach

     wpisz różnymi kolorami kilka swoich skojarzeń - możesz wydrukować rysunek.

3. Zastanów się, czy przyroda jest ważna w życiu człowieka, jak spędzać czas na łonie

    natury, w jaki sposób zachowywać się względem innych stworzeń. Uzupełnij w zeszycie

    zdania - możesz wybrać odpowiednie sformułowania spośród podanych w ramce.

 

 

 

 

   

   

     Przyroda jest  ....., nawet najmniejsze stworzonko  ........................ Często zadziwia

    mnie....  Najdelikatniejsze elementy natury  .....  Każdy z nas powinien .... , by ....

 

4. Przeczytaj wiersz "Motyl", podręcznik, s. 253. Odpowiedz ustnie (w myśli) na pytania:

  • Jak spędzają czas dzieci?
  • W jakim są nastroju? Czego pragną?
  • O czym nie myślą? Nad czym się nie zastanawiają?
  • Jak oceniasz ich postępowanie?

5. Zapisz w zeszycie, jakich określeń użyto do opisu.  Dodaj do każdego wyrazu jeszcze jedno,

    wymyślone przez Ciebie.

    łąka - ...          motyle - ...       zachowanie dzieci - ...

6. Napisz w zeszycie krótki tekst (2-3 zdania) skierowany do dzieci łapiących motyle, poproś

    je, by tego nie  robiły, wytłumacz, że w ten sposób niszczą przyrodę.

   Odczytamy kilka  tekstów na lekcji  online we wtorek.

LEKCJA 31

Temat: Bon ton – co to takiego? „Nastolatki i bon ton”

14.05.2020

LEKCJA 30

1-15

45-55

44

43

42

41

40

39

38

37

36

35

34

33

32

31

16-29

Klasa 4

Temat: Co jest w życiu ważne, czyli jak rozumieć dzieło malarskie.

13.05.2020

Mówiliśmy ostatnio o królu Dardanelu, który taktownie umknął z baśni. Wiecie, czym

jest takt w życiu i w muzyce. Dziś natomiast dowiecie się, na czym polega bon ton...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Rozmawialiśmy na kilku lekcjach o baśniach, które są pełne magii. A czy istnieje

    magia w codziennym życiu? Znasz trzy magiczne słowaZobacz, jak można czarować...

3. Zapisz w zeszycie magiczne słowa w bardzo ozdobny sposób - dużymi literami, różnymi

    kolorami, z różdżką, gwiazdkami itp.

4. Przypomnij sobie, kiedy używamy słów, które stanowią "klucz do ludzi" - przeczytaj

    "Nastolatki i bon ton", podręcznik, s. 250.

5. Zacznij od wyjaśnienia słów bon ton - poszukaj i zapisz, z jakiego języka pochodzą

    i  jak je rozumieć - przejdź do słownika. Przeczytaj całe wyjaśnienie hasła, aby znaleźć

    potrzebne informacje.

6. Kiedy i komu mówimy  do widzenia, przepraszam, dziękuję?  Wykonaj zadanie 6,

    podręcznik s. 252Zapisz je w zeszycie.

7. Warto wiedzieć, jak być człowiekiem kulturalnym i taktownym. Przeczytaj informację

    "Wśród ludzi" - s. 252 w podręczniku. Postaraj się w życiu postępować według 

     wskazówek  zapisanych w ramce.

 

strona główna

Dziś bardzo poważny temat, bo zastanowimy się, co jest ważne w życiu. Czy dla wszystkich

ważne są te same wartości i rzeczy? Popatrzymy też na dzieło malarskie. Każdy może

je rozumieć inaczej, do każdego z Was może szczególnie przemówić inny element obrazu.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, co było najważniejsze dla bohaterów lektury poznanej w czwartej klasie:

    Mary, Colina i Dicka.

3. Obejrzyj dokładnie obraz (możesz go powiększyć lupą) zatytułowany "Czworo przyjaciół"

    - zobacz. Kto się z kim przyjaźni? Na czym polega taka przyjaźń?

4. Co przykuwa Twoją uwagę? Który element obrazu jest, według Ciebie, najistotniejszy?  

    Dokończ w zeszycie zdanie:

 

    Obraz "Czworo przyjaciół" namalowany przez Cordulę Ditz przedstawia ..... Przyjaciele

    znajdują się ...... Wyglądają, jakby .... Moją uwagę przykuł(a)...., ponieważ....

 

5. Przyjrzyj się, co widać w tle. Zastanów się, co jest ważne dla dziewczynki

    przedstawionej na obrazie.

6. Gdybyś Ty siedział(a) pod tym drzewem... Kogo chciał(a)byś mieć obok siebie?

    Co najchętniej byś robił(a)? Napisz w zeszycie trzy zdania na ten temat.