Dzisiaj utrwalimy wiedzę o nieodmiennych częściach mowy: przysłówku

oraz przyimku i poznamy spójnik. Czekają Was głównie ćwiczenia, bo tylko

w ten sposób można ugruntować to, co już wiemy.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jak szukać przyimków w zdaniach i po co stosujemy je

    w wypowiedziach - znajdź pięć przyimków w "Bajce o rybaku i rybce" i zapisz

    w zeszycie Przyimki: .........................

3. Przeczytaj informacje o spójniku, podręcznik, s. 218. Znajdź teraz w tym samym

    tekście pięć spójników i zapisz w zeszycie: Spójniki: ......................... oraz notatkę:

 

 

 

 

 

4. Przyimki i spójniki to nieodmienne części mowy, ale trzeba się nauczyć je odróżniać,

    dlatego wykonaj  ćwiczenie 3 (utrwal przyimki) i ćwiczenie 6 (utrwal spójniki).

5. Utrwal wiedzę o spójnikach - wykonaj ćwiczenie 9 i 11 w zeszycie ćwiczeń, s. 39

6. Niektóre przyimki można zastąpić innymi o podobnym znaczeniu - wykonaj ćwiczenie 7.

    Przepisz pary spójników do zeszytu.

7. Znajdź spójniki w zdaniach - przejdź do ćwiczenia.

 

 

 

Na dzisiejszej lekcji poznamy i utrwalimy już znane zasady stawiania

przecinka. Na rozgrzewkę przeczytajcie rozmowę pani Kropki

z panem Przecinkiem...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przeczytaj dialog na s. 219 w podręczniku. Zapisz w zeszycie wierszyk, który

    powiedział o sobie pan Przecinek. Spójniki, przed którymi należy postawić

    przecinek (wydrukowane dużymi literami) zapisz zielonym kolorem.

3. Naucz się tego wierszyka na pamięć (do wtorku 12 maja).

4.Teraz poćwicz - wykonaj ćwiczenia 4, s. 87 i 8, s. 88 w zeszycie ćwiczeń.

5. Przeczytaj "Nową wiadomość" na s. 219 w podręczniku. Zapisz w zeszycie 

    spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka:

 

    Nie postawię przecinka przed spójnikami: i, oraz, lub, albo, ani.

 

6. Wstaw przecinki w tekście "Niezwykły rejs" - wykonaj online ćwiczenie 5.

7. Przepisz do zeszytu przepis na zupę pomidorową. Uzupełnij go przecinkami,

    wstaw je zielonym kolorem.

 

 

 

Dziś spotkanie z kolejną częścią mowy. Nie będzie z nią problemu, bo jest...

nieodmienna, ale bardzo ważna.

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Zobacz zdjęcie obok - co możesz o nim powiedzieć? Używaj słowa pudełko  oraz

    kolejno wyrazów: do, z, poza, w. Na co wskazują te krótkie wyrazy?

    Uzupełnij zdania i przepisz je do zeszytu: Ktoś włożył psa ............... Widać  zwierzaka

    chcącego wyjść ........ Z pewnością lepiej czułby się ......., bo niewygodnie mu .....

3.  Dowiedz się, jaką funkcję pełni przyimek - podręcznik, s. 211. Zapisz w zeszycie.

 

 

 

 

 

 

 

4. Jak powstają wyrażenia przyimkowe - wykonaj ćwiczenie.

5. Wykonaj ćw. 2, s. 35 i ćw. 4, s. 36 w zeszycie ćwiczeń.

Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona znanym baśniom i tym, którzy je stworzyli.

Pora poznać nazwiska i dowiedzieć się czegoś więcej o sławnych twórcach magicznych

baśniowych opowieści...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj ilustracje na s. 212 i 213 w podręczniku. Rozpoznajesz bohaterów

    baśni? - sprawdź. Znajdź autorów tych baśni i wpisz do zeszytu autora oraz tytuł.

3. Przeczytaj w podręczniku, s. 212 informacje o najbardziej znanych twórcach baśni:

  •    Hans Christian Andersen - pisarz duński,
  •    bracia Grimm - twórcy niemieccy,
  •    Charles Perrault (czyt. czarl pero) - Francuz.

4. Zapisz w zeszycie notatkę - stwórz ją, uzupełniając tekst z lukami.

5. Rozejrzyj się wokół, wybierz przedmiot, który znajduje się w Twoim pokoju, ale

    rzadko go używasz. Ofiaruj mu inne życie: wymyśl, jakie magiczne właściwości

    mógłby mieć w baśni. Uzupełnij w zeszycie zdania zaczynające się od przyimków:

    Na ........ można .............   Przy pomocy ............ każdy mógłby     Z .......... miałoby się ...............

 6. Warto sobie przypomnieć lub poznać baśnie znanych pisarzy...

   

 

Na dzisiejszej lekcji będziemy czytać utwór Aleksandra Puszkina o rybaku

i jego spotkaniu ze złotą rybką...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Otwórz podręcznik na s. 221 i przeczytaj tekst "Bajka o rybaku i rybce".

3. Znajdź fragmenty informujące o czasie i miejscu wydarzeń.

4. Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej, przyporządkuj odpowiedni numer

    do wydarzenia - przejdź do wykonania zadania.

5. Przepisz do zeszytu plan wydarzeń - zamień kolejne punkty tak, aby były zdaniami,

    czyli zawierały czasownik w formie osobowej.

6. Przygotuj w zeszycie tabelę, w której zapiszesz cechy i zachowanie bohaterów:

 

  Rybak Żona rybaka

 oczekiwania

 wobec rybki

                          

 

                             

 stosunek do

 współmałżonka

   

 

7. Jakie cechy miał rybak, a jaka była jego żona? - słownictwo nazywające cechy i zachowania - przejdź do zadania.

Dzisiaj ciąg dalszy spotkania z rybakiem, jego żoną i złotą rybką.

Zastanowimy się nad baśniowością poznanej bajki.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie, jakie cechy miała żona rybaka - wykonaj w zeszycie

    zadanie 3 - podręcznik na s. 227.

3. Pamiętasz ile, razy rybak spotkał się z rybką? - poszukaj fragmentów, jak

     wyglądało morze podczas kolejnych wizyt staruszka na jego brzegu. - sprawdź.

4. Z "Bajki o rybaku i rybce" płynie nauka, przesłanie, o którym mówiliśmy wczoraj

    na lekcji (wideokonferencji). Zapisz je w zeszycie kolorowym długopisem:

 

 

 

 

 

5. Jakie elementy baśniowe możesz wskazać w opowieści Aleksandra Puszkina?

    Przeczytaj tekst, następnie przejdź do zadania, na końcu zapisz uzupełniony tekst w zeszycie

   

"Bajka o rybaku i rybce" jest baśnią, ponieważ:

  • nie znany dokładnie czasu i miejsca zdarzeń,

  • występują w niej elementy fantastyczne, np. ................, która potrafi spełniać życzenia,

  • następują przemiany bohatera, np. żona rybaka zmienia się w.........., a na końcu z powrotem staje się .................,

  • dobro i skromność zwycięża nad ................... oraz ......................,

  • zawiera morał (przesłanie, naukę), że nie można być ....................................... .

Przyimek to nieodmienna część mowy; to krótki wyraz, który

zawsze występuje z innym i między innymi  informuje o  położeniu

czegoś w przestrzeni i relacjach między osobami lub rzeczami, np.

do, nad, pod, przed, za, w, z, od, dla, o, po, zza, poza, przez ...

Przyimek z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe, np. na stole.

Dziś czas na sprawdzenie swoich umiejętności - legenda, poetycki opis przyrody, przysłówek, pisownia "nie", teatr...

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Przypomnij sobie informacje dotyczące legendy i poznanych legend - rozwiąż krzyżówkę.

3. Przeczytaj "Przepis na legendę..." (podręcznik, s. 196) i wykonaj zadania pod tekstem -

    zadania: 1, 8 i 10 zapisz w zeszycie

4. Teraz przeczytaj wiersz "Legenda", s. 197. Sprawdź, czy potrafisz odpowiedzieć na   

     pytania pod tekstem (zadania: 11, 12, 14, 15,17, s. 198). W razie potrzeby przeczytaj

     tekst jeszcze raz.  Zadanie 13, s. 198 zapisz w zeszycie.

5. Przed Tobą krótki test, pamiętaj o wpisaniu swojego imienia i nr w dzienniku.

Uwaga: We wtorek 21.04.2020 o godz. 11.30 rozwiążesz test sprawdzający Twoją wiedzę

              i umiejętności. Link do testu otrzymasz na swojej stronie ucznia. Szczegółowe

              informacje prześlę w poniedziałek 20.04.2020 przez dziennik elektroniczny.

Wracamy do krainy baśni. Wiele z nich znacie - to towarzyszki Waszego dzieciństwa.

Jedną, z dziwnym profesorem w roli głównej, poznaliście w klasie czwartej...

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Sprawdź, czy pamiętasz te baśnie - wykonaj zadanie.

3. Przypomnij sobie magiczne przedmioty, bez których nie byłoby niezwykłych baśni -

    zapisz kilka w zeszycie. Zrób to w postaci tabeli, np.

 tytuł baśni  przedmiot  niezwykłe właściwości
 "Królewna Śnieżka"  lustro  mówiło, kto jest najpiękniejszy
     

3. Przeczytaj fragment baśni "Kopciuszek" (podręcznik, s. 200) i wykonaj w zeszycie

    polecenie 3, s. 205 i 7, s. 206.

4. Czym się różni baśń od legendy - sprawdź, czy wiesz.

5. Ortograficzne pułapki w baśniach - ćwiczenie online.

W baśniach zazwyczaj dobro walczy ze złem, oczywiście walkę tę toczą na różne

sposoby bohaterowie. Zastanowimy się dziś, jakie cechy mają postacie pozytywne,

a jak zachowują się bohaterowie negatywni w baśniach.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Sprawdź w słowniku i zapisz w zeszycie znaczenie słów:

    pozytywny - .............

    negatywny - ...............

3. Przypomnij sobie, jak zachowywał się Kopciuszek i matka chrzestna, a jak siostry

    i macocha. Uzupełnij tekst z lukami i przepisz go do zeszytu.

4Zapisz w zeszycie sześć postaci z różnych baśni - trzy pozytywne i trzy negatywne.

5. Przeczytaj tekst "Kopciuszek", podręcznik, s. 207. W zeszycie zapisz krótkie

    odpowiedzi na pytania:

  •   O czym zapomniał Kopciuszek przed pójściem na bal?
  •   Co zauważył książę, gdy Kopciuszek zgubił pantofelek?
  •   Jakie cechy miał Kopciuszek w dramacie Wandy Chotomskiej?
  •   Czy Kopciuszek w tym utworze jest postacią pozytywną czy negatywną?

6. Ortografia w baśniach - pisownia nazw zawodów zakończonych na -arz - ćwiczenie online.

Raz w roku jest ten szczególny dla każdego dzień - urodziny! Wyobraź sobie, że

Twoje będą jutro. Trzeba zorganizować przyjęcie i oczywiście zaprosić gości...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2. Obejrzyj film pod ćwiczeniem 3 - przejdź.

3.  Dowiedz się, jak napisać zaproszenie - podręcznik, s. 209. Zapisz w zeszycie.

4. Chcesz zaprosić na Twoje przyjęcie urodzinowe kilka osób. Co każda z nich

    powinna wiedzieć, żeby na nie przybyć? - zdecyduj, o czym musisz

    poinformować gości.

5. Przygotuj  w zeszycie ozdobne zaproszenie na swoje urodziny według wzoru

    z ćw. 2, s. 101 w zeszycie ćwiczeń.

6. Uzupełnij brakujące elementy zaproszenia - wykonaj ćwiczenie 10 - przejdź

7.  Wykonaj ćw. 4, s. 102 w zeszycie ćwiczeń.

8. Przepisz do zeszytu Przydatne słowa, podręcznik, s. 209.

15.04.2020
Temat: Sprawdzam, co potrafię - powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
16.04.2020
Temat: Ruszamy do baśniowych krain!
17.04.2020
Temat: Nie tylko w baśni dobro zawsze zwycięży...
21.04.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości i umiejętności.
22.04.2020
Temat: Jak napisać zaproszenie?
23.04.2020
Temat:  Spotkanie z przyimkiem.
Temat: Świat baśni i ich autorów.
28.04.2020
Temat:  Chciwość nie popłaca - "Bajka o rybaku i rybce".
Temat:  Baśniowość "Bajki o rybaku i rybce".
Klasa 4
Imię i nr w dzienniku
Pytanie do nauczyciela
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30-44

1-15

LEKCJA 16
LEKCJA 17  
LEKCJA 18
LEKCJA 19
LEKCJA 20
LEKCJA 21
LEKCJA 22
LEKCJA 23
29.04.2020
LEKCJA 24
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela

 Pytanie do

nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
 Wiadomość
do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
 Pytanie do
nauczyciela
W razie wątpliwości możesz zadać  pytanie nauczycielowi - postaram się odpisać jak najszybciej. Odpowiedzi zamieszczam na Waszych indywidualnych kontach. Staram się robić to na bieżąco
(w ciągu 24 godz.) w dniach zdalnej nauki.

Do czego

służyło wrzeciono?

Wiesz, kim była prząśniczka?

Posłuchaj piosenki

Z jaką baśnią kojarzy się to zdjęcie?

Zobacz i posłuchaj

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

Temat:  Jaką funkcję pełni spójnik?
05.05.2020

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

 Pytanie do
nauczyciela

Logowanie do strony ucznia

Logowanie do strony ucznia

lekcja
Dla chętnych
Wykonaj
zadania online

Poćwicz  więcej:   uzupełnianka

                               przyimek czy

                               spójnik

Jak brzydal zmienia się w...

Kto zgubił pantofelek?

LEKCJA 25
Temat:  Kiedy trzeba postawić przecinek?
Temat:  Ucieczka z krainy baśni.
06.05.2020
LEKCJA 26
Temat:  Dobroć nagrodzona – w świecie kultury ludowej.
LEKCJA 27
Temat:  Teraz tworzę - piszę baśń.

Dla ciekawych

Dla chętnych

07.05.2020
LEKCJA 28

08.05.2020

12.05.2020

LEKCJA 29

Rozwiąż test

Quiz

Nie tylko wawelski smok

- legenda niespodzianka

MARATON dla ZNAWCÓW BAŚNI

1

2

3

Zajrzyj do słownika

Wyzwanie

nawet dla

znawców

baśni

Co to

jest?

 

Scenografia teatralna do spektaklu

 

Legenda

o warszawskim

Bazyliszku

GALERIA

Waszych prac

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eduelo.pl

ZAPROSZENIE

najprostsze słodkie zaproszenie

Koniecznie zobacz

Spotkanie z przyimkiem

Jesteś przyimkowym ekspertem?

     Kto da więcej...

       Ile przyimków uda Ci się dodać do stołu?

24.04.2020

Niby zwykłe rzeczy...

a w baśniach stały się środkami transportu...

Stoliczku, nakryj się

Świniopas

Tomcio Paluch

(Paluszek)

Wierny Jan

Zobacz baśnie

braci Grimm

Zobacz tę baśń Andersena

Zobacz baśń Perrlaut

Zobacz bajkę w oryginalnym języku

Posłuchaj innej wersji baki

Zobacz różne ilustracje do bajki

 

 

 

 

 

 

r

 

 

 

 

 

Chciwość, pycha i niewdzięczność nie popłacają, są to zachowania, których należy się wystrzegać, nie przynoszą szczęścia ani zadowolenia w życiu i wcześniej lub później zostają ukarane.

Przygotuj sam lub umów się online z wybranym kolegą lub koleżanką, podzielcie się pracą i przygotujcie papierowy teatrzyk kamishibai - zobacz, jak go przygotować. Naszą skrzynką będą ekrany komputerów - będziecie do kamerki pokazywać kolejne scenki i krótko opowiadać. Tutaj można podglądnąć, jak przygotować kolejne wycinanki.

Jak mieć swoją złotą rybkę?

Spójnik spaja, czyli łączy ze sobą wyrazy lub zdania. Spójnikami są np. albo, i, a, więc, ponieważ, bo, aby itd.

Spójniki  nie odmieniają się. Jest niesamodzielną częścią mowy.

Zobacz
filmik o
spójniku

Zupa pomidorowa

Do dużego garnka wlej litr wody i wrzuć marchewkę pietruszkę oraz kawałek selera i pora. Pamiętaj żeby gotować wywar około pół godziny. Przygotuj cztery duże pomidory aby je obrać ze skórki i posiekać a potem przesmażyć na maśle. Przesmażone pomidory wlej do wywaru z warzyw żeby całość zmiksować. Dodaj śmietanę i posyp posiekaną natką pietruszki bo zupa jest już gotowa. Podawaj z makaronem lub groszkiem ptysiowym.  Smacznego.

Pomidorowa...

w piosence

Historia zupy pomidorowej

Test od nauczyciela na eduelo.pl

Dziś poznamy opowieść "O szewczyku" napisaną przez polskiego badacza tradycyjnej

kultury ludowej - Oskara Kolberga, który podróżował po Polsce, słuchał ludowych

opowieści, baśni, przysłów i skrzętnie je zapisywał. Gromadził też informacje o polskich

zwyczajach, tańcach i świętach oraz sposobie ich obchodzenia w różnych regionach Polski...

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2.  Z jaką cechą charakteru kojarzą się mrówki i pszczółki?

     Zapisz w zeszycie, co znaczy powiedzenie: (możesz sprawdzić w słowniku)

     pracowity jak pszczoła / jak mrówka - .....

3. Przeczytaj opowieść "O szewczyku", podręcznik, s. 232.

4. Co przydarzyło się szewczykowi zanim dotarł do pałacu? W jaki sposób

     zwierzęta odwdzięczyły mu się za pomoc? Zapisz w zeszycie w postaci tabeli.

 

napotkane stworzenia  

      okazana pomoc       

sposób odwdzięczenia się
     
     
     

 

5. Jakie cechy szewczyka sprawiły, że zyskał pomoc w wykonaniu zadań wymyślonych

    przez złą czarownicę? Wykonaj ćwiczenie online. Następnie zapisz w zeszycie: Szewczyk odznaczał się...

6. Co wiesz o opowieści Oskara Kolberga?  rozwiąż quiz.

 

7. Uzupełnij tekst i wpisz do zeszytu.

 

Na dzisiejszej lekcji uciekamy wraz z królem Dardanelem z baśniowych krain.

Poznacie wierszowaną baśń... A może to wcale nie baśń? Zdecydujecie sami.

 

1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.

2.  Przejrzyj podręcznik, s. 235-237 i przeczytaj wszystkie przypisy (wyjaśnienia z boku

     tekstu) do "Baśni o królu Dardanelu". Postaraj się je zapamiętać, by zrozumieć

     tekst. 

3. Dowiedz się, co oznacza witanie kogoś chlebem i solą.

4. Posłuchaj wierszowanej "Baśni o królu Dardanelu" i odpowiedz

    na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

  • Dlaczego króla wracającego do zamku po dłuższej nieobecności

      zdziwiło zachowanie poddanych?

  • Jakie zmiany wprowadził król po powrocie?

 

królewski płaszcz -> ........................

koronę  -> ..............................

bogatą karocę -> .......................

 

  • Czy po tych zmianach król nadal wyglądał i zachowywał się jak baśniowy władca?

5. Wymyśl, na co król mógł zamienić berło i tron. Zapisz swój pomysł w zeszycie.

6. Które z określeń odnoszą się do poznanej dziś baśni? Wybierz je i zapisz w zeszycie notatkę.

 

 

 

 

   

    Utwór "Baśń o królu Dardanelu" jest ..............................   baśnią, pełną .................................. .

    Król zmienia się w .......................................... pana, który korzysta z ........................................

    środków transportu i woli ............................. od ........................... w zamku.

 

7. Wskaż w tekście rymy - wykonaj ćwiczenie online. Cztery przykłady rymów zapisz w zeszycie

 

Dziś czas na stworzenie swojej baśni. Będziecie autorami baśniowych

opowieści. Może potem stworzycie do nich ilustracje?

 

1. Twoim zadaniem na dzisiejszej lekcji jest napisanie baśni. Za chwilę

    przejdziesz na stronę, na której znajdziesz informacje o jednym bohaterze

    oraz magicznym przedmiocie, który powinien pojawić się w Twojej opowieści.

    Proszę, abyś wymyślił przynajmniej jeszcze jednego bohatera, trzeba też opisać

    miejsce i czas wydarzeń. Pamiętaj, że tworzysz baśń, a nie zwykłe opowiadanie.

 

   Czas pracy: 45 min. Po napisaniu naciśnij WYŚLIJ, by praca dotarła do nauczyciela.

  

    POWODZENIA!

 

 

 

Zobacz animowaną opowieść

o szewczyku

Z kamerą wśród pszcół

Opowieść "O szewczyku" jest baśnią, ponieważ:

  • nie znamy miejsca i czasu wydarzeń,
  • zawiera elementy fantastyczne, magiczne (mówiące zwierzęta i ich pomoc, zaklęcia czarownicy),
  • pokazuje, że dobro zwycięża.

Szewc - aby naprawić...

najpierw musi zniszczyć?

  •   WIADOMOŚĆ OD NAUCZYCIELA:

 

Dziś dzień tworzenia. Poczujcie się jak autorzy baśni.

Zaczynamy o 11.20. W dzienniku macie hasło, gdyby było potrzebne do zalogowania na zoomie.

                                                                  Do zobaczenia

Powitanie chlebem i solą to tradycyjne, uroczyste

powitanie ważnego gościa. Chleb oznacza gościnność

i dobrobyt. Natomiast sól miała według tradycji odpędzać

złe moce. Dziś wita się chlebem i solą parę nowożeńców

w czasie uroczystości ślubu (wesela), sól w tym wypadku

ma oznaczać trwałość związku. Powitanie takie odbywa

się zazwyczaj w licznym gronie osób.

humor                 tradycyjny              nietypowy         stały pobyt                  podróże                 powaga              starodawny         
zaniedbany               nowoczesny        wynalazek        elegancki

Takt w życiu

Takt w muzyce

Koniecznie zobacz

Czym jest takt?